vrijdag 15 mei 2015

Event: Body worlds

Mijn allereerste event. Body worlds in Amsterdam. We waren op vakantie in Limburg maar hebben apart een dagje Amsterdam gepland hiervoor. al vroeg zaten we in de trein en toen werd ik gebeld dat wegens ziekte het event verplaatst zou worden. Iets wat teleurgesteld hoorde ik het allemaal aan en toen bleek dat ik wel met mijn gezin gewoon naar binnen mocht en ook foto´s mocht maken. Super goed geregeld!
Benieuwd wat ik allemaal zag? Lees dan gauw verder




Bij aankomst kregen de kinderen een vragenformulier met allemaal opdrachten voor tijdens de tentoonstelling. Heel leuk want hierdoor hebben de kinderen echt een doel en kijken ze uitgebreider naar alles wat er te zien is. En dat is nogal wat. Er zijn meerdere verdiepingen die je in een vaste volgorde aflegt.


We zagen bijvoorbeeld dit voorbij komen. Het is een plakje van de hersenen. Het zwarte gedeelte is ontstaan door een beroerte. Je kunt je dus voorstellen dat er functies uitvallen hierdoor. Het is gewoon afgestorven.
Mijn meiden snapten nu heel goed wat een beroerte is. Het begrip konden ze al wel door mijn beroep als doktersassistente maar nu hadden ze er ook een plaatje bij.



Ook kon je zien hoe het eruit ziet als je kunst delen in je lichaam hebt. Hier zie je twee mensen waarbij kunst delen gebruikt zijn. Als je heel goed kijkt zie je het bij de knie van de staande persoon. Heel bijzonder om er op deze manier naar te kijken. Wij vonden het ook heel knap om dat in deze positie tentoon te stellen.

Op een ander plekje kon je je bloeddruk en hartslag meten met een apparaat. Dat wilden de meiden natuurlijk ook uitproberen. Op de foto zie je Anouk zitten bij de bloeddruk meter. Haar bloeddruk was helemaal prima!

Er was een opdracht voor de kinderen bij de schommel. Eerst zag je al dit lichaam op een schommel zitten. De kinderen mochten 10 keer heen en weer schommelen en moesten dan een opdracht doen. Nou ze konden opeens niet meer tellen 






Dat roken slecht voor ons is weten ze allemaal. Maar tijdens deze tentoonstelling word je wel even met je neus op de feiten gedrukt.   Op deze foto zie je een rokers been. De bloedvaten zijn dusdanig aangetast door het roken dat er geen doorbloeding meer is in het been. 
Ook je longen worden door roken natuurlijk aangetast. 
Op de doorsnede hieronder kunt je dat zien. De twee donkere stukken zijn longen die normaal ook roze hadden moeten zijn




Ook kun je het onstaan van een leven zien bij deze tentoonstelling. Hierboven zie je een baby nog in de baarmoeder van 25 week oud. Er is een hele serie van het begin van een embryo tot een voldragen baby. Heel interessant om te zien en mooi geprepareerd.









Al met al vonden we het een heerlijke ochtend waarin we veel geleerd en gezien hebben. Het is zeker een aanrader om met de kinderen naar toe te gaan, maar ook alleen als volwassene kijk je je ogen uit.
Je vind de tentoonstelling aan het Damrak 66 in Amsterdam. Voor de website klik hier

1 opmerking:

  1. Bijzonder allemaal. Sommige beelden vind ik wel een beetje eng moet ik bekennen. Zoals dat lichaam op de schommel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen