zaterdag 20 september 2014

Fibromyalgie

Ik heb, samen met ongeveer een half miljoen andere Nederlanders, Fibromyalgie. Een andere benaming is weke delen reuma. Als je dit hebt heb je een chronische pijn in spieren en bindweefsel.
Ook hebben mensen met Fibromyalgie meestal last van een Chronische vermoeidheid.

Het vaststellen van Fibromyalgie is nog niet zo gemakkelijk. Het is niet aan te tonen d.m.v bijvoorbeeld een bloedonderzoek. Het is dus vaak een kwestie van uitsluiten van andere aandoeningen die gelijksoortige klachten kunnen hebben.


Als er geen sprake is van een andere aandoening testen artsen vaak de tenderpoints op het lichaam
Mensen met fibromyalgie kunnen 18 tenderpoints hebben op het lichaam. Deze plekken zijn pijnlijk als de arts daar met een vinger op duwt. Bij veel pijn is er sprake van een 'positieve tenderpoint'. De hoeveelheid tenderpoints kan in de loop van de tijd toe- of afnemen. Daarnaast kunnen andere plekken ook pijnlijk zijn of geeft aanraking pijnklachten

Criteria voor het stellen van de diagnose:
  • Chronische pijn, op drie of meer plekken in het lichaam
  • Deze plekken zowel boven als onder de taille en zowel links als rechts in het lichaam zitten
  • langer dan 3 maanden last van pijn en stijfheid 
  • Bij het lichamelijk onderzoek geen afwijkingen, behalve pijn bij druk op de tenderpoints
  • Last van langdurige klachten zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, problemen met uw concentratie, wisselende stemmingen, of niet uitgerust wakker worden.


Sinds het jaar 2000 heb ik de diagnose en in onze familie ik niet alleen. Mijn opa had het ook evenals mijn moeder. Ik verdenk onze jongste dochter ook van Fibromyalgie alleen stellen ze bij kinderen de diagnose niet. Dus we zien wel hoe dat zich in de loop van de jaren gaat ontwikkelen.
Ik gebruik standaard elke dag arcoxia als pijnstilling en indien nodig daar nog paracetamol bij. Verder probeer ik zoveel mogelijk in beweging te blijven en meerdere rust momenten op een dag in te plannen. Als ik dat doe kan ik de klachten redelijk onder controle houden.

Voor nu even genoeg denk ik en ik kom op een later moment hier vast nog wel weer op terug. 

1 opmerking:

  1. Een heel interessant, duidelijk uitgelegd artikel, ik ben er wel heel wat wijzer van geworden....

    BeantwoordenVerwijderen